AI projektek gyorsan és hatékonyan

Interjú Rab Gergellyel,

a Dell Technologies Magyarország vezető tanácsadójával

Manapság egyre többen szeretnék egyszerűsíteni a munkavégzést a mesterséges intelligencia segítségével, hiszen nagyban hozzájárul a hatékonyság növeléséhez. Hogyan érdemes tervezni az AI-alapú megoldások gazdaságos használatot?

Az AI hardveres megoldások fejlődése exponenciális, minden évben legalább 2-szeres sebességnövekedés érhető el. A szoftveres technológiák javulása is hasonló mértékű növekedést produkál, a. kettő robbanásszerű változást együtt. Ennek következményei a megoldásokhoz kapcsolódó hardver eszközöknek az életciklusa 3 év, ebben az intervallumban képesen versenyképesen termelni. Utána is lehet alkalmazni az eszközöket, hasznos lehet például a tesztelésben vagy a fejlesztésben, de vélhetően nem frontend kiszolgálófolyamatok támogatása lesz a fő célja.

 

Ez fontos esetben, hogy mielőbb működőképes legyen a megoldás a beszerzést követően. Mennyi idő alatt lehet üzemképessé tenni egy ilyen rendszert?

A szokványos munkamenettel 3-4 hónapig, de előfordul, hogy akár fél év egy rendszer fejlesztése és telepítése. A 3 éves életciklushoz viszonyítva nagyon soknak számít, ha az életciklus 16%-a elmegy arra, hogy működőképes legyen a megoldás. Viszont mindenki azt szeretné, hogy az eszközök minél gyorsabban hasznot termeljenek. Vagyis csak azt szeretnénk rövid idő alatt elérni, hogy beépítsük a szervert rajta egy környezeti rendszerrel, hanem az alkalmazást és az alkalmazást is szeretnénk gyorsan üzembe helyezni rajta, hogy az mielőbb kész legyen az ügyfélkiszolgálásra. Ez azért nagy kihívás, mert a piacon nem található sokos, azonnali használatba vehető AI megoldás, inkább csak kisebb-nagyobb módon személyre szabható változatok elérhetők.

 

Erre van valamilyen megoldása a Dellnek?

A Dell AI Factory pontosan erre szolgál. Ez egy olyan egységes környezet, amely az egyes komponenseknek megfelelően extrém módon lerövidítheti a time-to-value, vagyis az idő, ami a szerver megérkezésétől kezdve tart, amíg az ügyfél számára értéket generál az eszközpark.

 

Hogyan épült fel a Dell AI Factory? Miben más, mint az eddigi megoldások?

Vállalatunk álláspontja szerint ahhoz, hogy a generatív mesterséges intelligencia bevezetése a sikeres legyen, nem csupán belső erőforrásokra van szükség. Az eredmények bevonat kialakításához elengedhetetlen a külső partnerek elkészítése és a megfelelő ökoszisztéma, amely lehetővé teszi a cégek számára, hogy gyorsan értéket állítsanak elő az eszközökből. A cél, hogy a lehető legrövidebb idő alatt készítsük fel a környezetet.

Ehhez a Dell biztosítja egyrészt az infrastruktúrát, másrészt a partnerökoszisztémát, olyan vállalatokkal együttműködve, mint például az Nvidia, az Intel vagy az AMD. Sőt, a partnerek megoldásait ötvözni is lehet. Például az Nvidia kártyák optimalizálásához Intel szoftvereket is lehet használni. Ezenfelül rengeteg partnerünk van, akik Dell hardveren fejlesztenek OEM megoldásokat. Az ő eszközeiket és szolgáltatásaikat kulcsrakészen tudjuk integrálni a rendszerünkbe.

Továbbá széles a szolgáltatásaink és tanácsadásunk portfóliója is. Ide nem csak az tartozik bele, hogy implementáljuk a hardvereket, hanem az is, hogy aktívan támogatjuk az ügyfelet, és segítünk neki az első alkalmazások elkészítésében. Ez kiemelkedően nagy hozzáadott értéket jelent, hiszen ahhoz nagyon sok minden kell, hogy egy AI-t nem ismerő fejlesztő el tudjon kezdeni mozogni ebben a környezetben. Nem csak az első program kódját kell megírni, hanem az is kérdés, hogy hogyan fogja futtatni ezeket a programkódokat az infrastruktúrán, hogyan lesz tárhelye, és hogyan fog működni az egész folyamat, ami alapvetően befolyásolja a fejlesztést. Ebben mi örömmel segítünk.

 

Vannak olyan alkalmazások és koncepciók, amelyek könnyedén átvehetők?

Igen, vannak olyan „konyhakész” megoldások, proof-of-conceptek (POC), amelyek ingyenesen elérhetők. Ezeket az ügyfelek egy az egyben átvehetik és alkalmazhatják. Folyamatosan fejlesztjük őket. Európában 18-20 ilyen megoldás elérhető a Customer Solution Centereinkben, és a régióban rendelkezésre áll további 4-5 POC. Ezeket azért fejlesztettük, mert a mi országaink speciálisak: nem a top 10 nyelvet beszéljük, ezért mások a lehetőségeink; más az, amit a nyelvünk megenged.

 

Mondanál egy példát ilyen ingyenesen átvehető modellre?

Az egyik biztosító például azzal keresett meg minket, hogy szeretné automatizálni a bejövő e-mail-es kommunikációt, ezen belül is a panaszkezelést, a sürgősségi hívásokat, a kárigények elbírálását és a kifizetést. Ez a megoldás angol, szlovén és magyar nyelven készült el, de figyelembe kellett vennünk, hogy a GenAI-nak milyen nyelvi korlátai lehetnek. Szükség volt egy fordítóprogramra, amit biztonsági okokból saját szerveren kellett futtatni. Természetesen meg kellett felelni a GDPR, az AI Act, a DORA (Digital Operational Resilience Act) és a NIS2 előírásainak. Emellett a programnak képesnek kell lennie arra, hogy kivegyen információkat a levélből a meglévő tudásbázisok és az előírások alapján. Például kiemelheti az ügyfél leveléből a biztosítási kódot, az ügyfél nevét, az anyja nevét, a személyi igazolványának számát stb. Ha valamelyik hiányzik, akkor jegyezze, hogy erre rá kell kérdezni, és ezt meg is tegye. Itt egy szemantikai folyamatkezelésről is szó van, nem csak hagyományos értelemben vett programozásról.

 

Készítettünk gépi látás témában is megoldást, egészen pontosan egy palántaszámolót. A hagyományos rossz drónon található program, hogy hány darab, hiszen már kevesebb a jó minőségű képfelvételen is eredményes elemzések futtathatók. Olyan alkalmazást is készítettünk, ami képes volt követni egy motort és egy logót egy versenypályán. Az esetek 90%-ában meg tudta mondani a programot, hogy hol jár éppen az a motor. Ezzel persze nem a versenypályák világába akarunk belépni, hanem azért foglalkozunk ilyesmivel, mert sok ügyfél szeretné drónnal automatizálni az eszközök életciklus-menedzsmentjét, hogy nyomon követhessék, hogy objektumaik milyen állapotban vannak. Ezzel a megoldással például meg lehet vizsgálni egy csővezetéken egy csapot vagy egy szelepet, esetleg egy kerítésemen egy végét, és akár egy leltár elkészítéséhez is jó támpontokat adhat.

Rengeteg területen tudunk segíteni az segítségetnek. Bátorítok mindenkit, hogy ha ilyen projekten gondolkodik, vegye fel velünk a kapcsolatot, örömmel adunk tanácsot és támogatást, akár programozásban is. De ha valaki esetleg már ott elakad, hogy az ő szervezetében, milyen felhasználási esetei lehetnek a mesterséges intelligenciának, akkor segítünk a közös gondolkodásban is. Együtt megtalálhatjuk azt a pontot, ahol a legtöbbet hozhatja ki a technológiából.

 

Dell Technologies